Skargi i wnioski
Prawo do składania skarg i wniosków jest prawem zagwarantowanym wszystkim obywatelom przez Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (art. 63).
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy Działu Viii Kodeksu postępowania administracyjnego (kpa) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. nr 5 z 2002 roku poz. 46).
Zgodnie z § 5 ww. Rozporządzenia „Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu”.
Skargi mogą być składane ustnie w każdej jednostce organizacyjnej Policji w ustalonych dniach i godzinach. Przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisuje wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.
Komendant Powiatowy Policji w Kluczborku przyjmuje interesantów w każdy poniedziałek w godzinach 14.00 - 17.00 (a w przypadku gdy wypada dzień świąteczny w pierwszy dzień roboczy), lub w inny dzień tygodnia, po uprzednim uzgodnieniu terminu przyjęcia (telefonicznie pod numerem telefonu 47 8625 203 lub po osobistym uzgodnieniu terminu w siedzibie KPP w Kluczborku przy ul. Katowickiej 14 lub korespondencyjnie na tenże adres lub także e-mail: rzecznik.kl@op.policja.gov.pl
W Komendzie Powiatowej Policji w Kluczborku z upoważnienia i w imieniu Komendanta interesanci w sprawach skarg i wniosków przyjmowani są przez upoważnione osoby od poniedziałku do piątku w godzinach 7:30 - 15:30.
Skargi na działalność opolskiej policji można składać również w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Opolu (ul. Korfantego 2) z upoważnienia i w imieniu komendanta interesanci w sprawach skarg i wniosków przyjmowani są przez wyznaczone osoby z Wydziału Kontroli - w poniedziałki od 7:30 do 17:00, od wtorku do piatku 7:30– 15.30. Skargi na działalność opolskiej policji można składać również drogą mailową na adres - kontrola@op.policja.gov.pl
Skarga powinna zawierać: imię i nazwisko skarżącego, dokładny adres zamieszkania (miejscowość, kod pocztowy, ulicę, numer domu, numer mieszkania) oraz dokładny opis zdarzenia.
Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. Rozporządzenia: „Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania”.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 237 i 244 Kodeksu postępowania administracyjnego skargi i wnioski załatwiane są:
- bez zbędnej zwłoki (dotyczy skarg i wniosków, które nie wymagają zbierania dowodów, wyjaśnień lub informacji; granicą dla tego typu skarg jest 14 dni);
- nie później niż w ciągu miesiąca (dla skarg i wniosków wymagających uzgodnień, przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz badania akt).
Za datę, od której liczy się powyższe terminy, należy uznać datę wpływu skargi/wniosku bezpośrednio do jednostki organizacyjnej Policji, właściwej do jej załatwienia.
W razie niemożności załatwienia skargi w powyższych terminach, na jednostce organizacyjnej Policji spoczywa obowiązek powiadomienia skarżącego o przyczynie zwłoki i wyznaczenia nowego terminu załatwienia skargi.
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi (odpowiedź na skargę) powinno zawierać: oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne.
Skargi na działalność Policji można kierować do kierowników jednostek policji, jak również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich;
Rzecznik Praw Obywatelskich,
Aleja Solidarności 77
00-090 Warszawa
Przyjęcia Interesantów
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich
poniedziałek w godzinach 9:00-17:00
od wtorku do piątku w godzinach 9:00-15:00
telefon ; 022-55-17-760, 022-55-17-811
centrala: 022-55-17-700
Pełnomocnik Terenowy w Gdański ( dla woj. zachodniopomorskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego)
ul. Chmielna 54/57
80-748 Gdańsk
sekretariat (+48) 58 764 73 02
fax (+48) 58 764 73 03
Przyjęcia interesantów
telefon (+48) 58 764 73 06
poniedziałek w godzinach 10:00-17:00
wtorek, środa, czwartek w godzinach 9:00-15:00
Pełnomocnik Terenowy w Katowicach (dla woj. śląskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego)
ul. Jagiellońska 25 pokój 122
40-032 Katowice
telefon; (+48 32 ) 7286 800
fax (+48 32) 72 86 823
Przyjęcia interesantów:
poniedziałek, środa, piątek w godzinach od 9:00 do 15:00
wtorek w godzinach od 10:00 do 17:00
Pełnomocnik Terenowy we Wrocławiu (dla woj. dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego)
ul. Wierzbowa 5
50-056 Wrocław
sekretariat (+48 71) 34 69 115
fax (+48 71) 343 43 25
Przyjęcia interesantów:
poniedziałek, wtorek, czwartek od 9:00 do 15:00
środa w godzinach od 10:00 do 17:00
Link; strona główna RPO WWW.rpo.gov.pl
formularz elektroniczny http://www.rpo.gov.pl/wniosek/